Παρασκευή, 29 Φεβρουαρίου 2008

Ημερολόγιο Γέφυρας.....(140)

Λίγο πριν τα μεσάνυχτα κάναμε μια παραλλαγή, με τον Πολικό,
μαζί με τον καπετάν Αλέκο, την έγραψα στο τετράδιο παραλλαγών
και ο καπετάν Αλέκος έκανε την διόρθωση στην πορεία του πλοίου
για το ταξίδι μας.
Το τιμόνι είναι στον αυτόματο πιλότο αυτή την ώρα
Η κίνηση δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλη, λίγα πλοία αντί πλέουν και
το ραντάρ είναι σε ετοιμότητα.
Ο καπετάν Σπύρος έκανε την εμφάνισή του στη Γέφυρα για να αναλάβει
βάρδια, κάνει την ενημέρωσή του από τον καπετάν Αλέκο, για την
πορεία του πλοίου σε σχέση με του χάρτη, για την κίνηση των πλοίων
και αν υπάρχουν εντολές από τον καπετάνιο.
Τον ενημερώνει πάντα ο καπετάν Αλέκος πριν αναλάβει φυλακή, έτσι
γίνεται πάντα στην Γέφυρα σε κάθε αλλαγή φυλακής για την ασφαλή
ναυσιπλοϊα και την ασφάλεια του πλοίου.
Ο καιρός είναι καλός απόψε, έχει σχεδόν αστροφεγγιά
Είναι αίθριος και η ορατότητα είναι πολύ καλή
Η διεύθυνση του αέρα είναι νότιο δυτική
Έτσι έγραψε στο Ημερολόγιο Γέφυρας ο καπετάν Αλέκος
Συν την βαρομετρική πίεση
Παρέδωσε βάρδια και παρέα κατεβήκαμε από την Γέφυρα και πήγαμε
μέχρι την τραπεζαρία στην πρύμη για να πούμε ένα γεια και λίγες
κουβέντες σε αυτούς που βρίσκονταν ακόμη εκεί.
Η τριάδα λοστρόμος μαραγκός και μάγειρας έπαιζαν ακόμη πρέφα
πάντοτε την τελευταία παρτίδα.
Έτσι μου απαντούσαν όταν τους ρώταγα
Μήτσο τώρα παίζουμε την τελευταία παρτίδα
Ο μάγειρας πάει μπροστά, μου λέει ο Λευτέρης ο μαραγκός
Εγώ με τον καπετάν Αλέκο καθίσαμε στο τραπέζι που καθόταν
ο 3ος μηχανικός, ο Παντελής, που μόλις είχε ανέβει από την βάρδια
του στο μηχανοστάσιο.
Ο μάστρο Παντελής είναι πολύ φίλος με τον καπετάν Αλέκο
γνωρίζονται από την Ελλάδα, μαζί πήραν τα διπλώματα των αξιωματικών
την ίδια εποχή, την ίδια περίοδο και έτυχε να μπαρκάρουν και στο
ίδιο πλοίο, στο Μιχαήλ Άγγελος.
Εγώ τους γνώρισα στον Πειραιά πριν μπαρκάρω, στο γραφείο της
εταιρείας και από τότε τα λέμε σχεδόν καθημερινά, όπως και τώρα.
Φεύγεις Μήτσο, πας για ξεκούραση, μου λέει ο μάστρο Παντελής
Παντελή μου είναι προχωρημένη η ώρα και αύριο ξυπνάω πολυ νωρίς
όπως πάντα στις έξη.
Πάω να απαγκιάσω για λίγες ώρες, τα λέμε αύριο
Καλή ξεκούραση Μήτσο, αύριο πάλι
Τους καληνύχτισα όλους και πήγα για ξεκούραση
Σε λίγο άρχιζε η καινούργια ημέρα και το ταξίδι μας συνεχίζεται
στο πέλαγος για να πάμε στον προορισμό μας.....

Συνεχίζεται.....

Πέμπτη, 28 Φεβρουαρίου 2008

Ημερολόγιο Γέφυρας.....(139)

Παρασκευή βράδυ και η τραπεζαρία είναι απόψε γεμάτη όπως
συνήθως κάθε βράδυ στο πέλαγος.
Αύριο έχει δουλειά τόσο στο κατάστρωμα όσο και στη μηχανή
μέχρι το μεσημέρι, για τους ημερεργάτες βέβαια.
Οι βάρδιες έχουν κανονικά το ωράριό τους, όλο τον μήνα και
δουλεύουν στο κατάστρωμα η το μηχανοστάσιο υπερωριακά.
Κάθε μήνα σκαντζάρουν βάρδια, την τελευταία Κυριακή του μήνα.
Οι μόνοι που δεν σκαντζάρουν βάρδια είναι οι αξιωματικοί της
γέφυρας και της μηχανής.
Εγώ είμαι ημερεργάτης, αλλά κάνω και βάρδια, γιατί πρέπει να
μάθω όλα όσα έχουν σχέση με το ναυτικό επάγγελμα.
Σε λίγα χρόνια από τώρα, όταν αναλάβω το κουμάντο,
την διακυβέρνηση του πλοίου που θα μου εμπιστευθεί η εταιρεία
πρέπει να είμαι έτοιμος για να αναλάβω και το κυριότερο να
έχω γνώσεις, μόρφωση και κατάρτιση.
Η πείρα που χρειάζεται έρχεται, την αποκτάς, με τα χρόνια
Με τον Γιωργάκη τον θερμαστή τα λέμε καθημερινά
Είναι παλιός ναυτικός, από την Χίο
Θερμαστής από την εποχή του κάρβουνου που έκαιγαν τα πλοία
Το Μιχαήλ Άγγελος ήταν πλοίο που έκαιγε κάρβουνο, αλλά το
μετέτρεψαν να καίει πετρέλαιο.
Τότε τις εστίες τις τροφοδοτούσαν με κάρβουνο
Ρίχνοντάς το με το φτυάρι
Σήμερα τις τροφοδοτούν, τις εστίες, με πετρέλαιο που το ρίχνουν
τα ακροφύσια, αυτόματα.
Όλα αυτά σιγά, σιγά τα μαθαίνω και τα προσθέτω στις γνώσεις μου
καθημερινά από τους παλιούς καλούς επαγγελματίες ναυτικούς.
Η ναυτική τέχνη είναι εύκολη όταν την ξέρεις, όταν την κατέχεις
Αλλιώς, καλύτερα να μην γίνεις ναυτικός
Είναι δύσκολο επάγγελμα
Θέλει χρόνο, κόπο, υπομονή, επιμονή, γνώσεις, κατάρτιση
και κυρίως υπευθυνότητα.
Τα βράδια στον ελεύθερο χρόνο μου, παρακολουθώ ορισμένες φορές
και την πρέφα που παίζουν κάθε βράδυ λοστρόμος μαραγκός και
ο μάγειρας, ο Σίδερης.
Εμείς οι ποιο νεώτεροι στη ζωή και στη θάλασσα λέμε τα δικά μας
έχουμε τον δικό μας κύκλο, όπως τον λέει ο Αποστόλης ο δόκιμός
της μηχανής.
Ο Γιωργάκης, ο θερμαστής, μας λέει ξεπεταρούδια και γελάει
μαζί μας, γιατί θυμάται τα χρόνια τα δικά του που πέρασαν.
Είναι σπουδαίος άνθρωπος και ναυτικός και πάντα μας συμβουλεύει.
Θα πάρουμε Μήτσο καύσιμα από την Σέουτα περνώντας ?
Όχι Γιωργάκη, απ ότι ξέρω
Θα πάρουμε πετρέλαιο από το Σουέζ μόλις βγούμε από το κανάλι
έτσι άκουσα στη Γέφυρα να λέει ο καπετάν Κώστας.
Εγώ φεύγω τώρα, πάω μια βόλτα μέχρι την Γέφυρα
Θα τα πούμε αύριο στον πρωινό καφέ

Συνεχίζεται.....

Τετάρτη, 27 Φεβρουαρίου 2008

Ημερολόγιο Γέφυρας.....(138)

Στην βάρδια του καπετάν Αλέκου κάθομαι σχεδόν μέχρι τα
μεσάνυχτα πολλές φορές, γιατί κάνουμε μαζί μάθημα ναυτιλίας
και κρατάω και σημειώσεις, παραλλαγή κάνουμε κάθε βράδυ αρκεί
να έχει αστέρια.
Στην βάρδια του υποπλοιάρχου κάνω περισσότερο πρακτική, ναυτική
τέχνη και κυρίως φορτώσεις και ευστάθεια.
Τώρα που κάνουμε ακτοπλοϊα, μπαίνω βγαίνω στη Γέφυρα, γιατί
παίρνω αντιστοιχίες τα φανάρια κυρίως και τις ακτές με το ραντάρ
και τις χαράζω στον χάρτη που μαζί με την απόσταση μας δίνουν
το στίγμα του πλοίου εκείνη την στιγμή.
Κάνω δε και τιμόνι πολλές φορές για να μαθαίνω
Και έτσι κάνω και δουλειά και μαθαίνω.
Στον πολύ ελεύθερο χρόνο μου διαβάζω κιόλας, γιατί αλλιώς
δεν μαθαίνονται.
Διαβάζω κυρίως όλα τα Σαββατοκύριακα, τα πρωινά
Γιατί τις καθημερινές από Δευτέρα μέχρι Παρασκευή έχω δουλειά
στο κατάστρωμα και δεν περισσεύει χρόνος για διάβασμα
Τα βράδια πάντα ανεβαίνω στη Γέφυρα, αν δεν κάτσω στην τραπεζαρία.
Περνάω και λίγη ώρα καθημερινά στην τραπεζαρία καπνιστήριο, όπου
συναντιόμαστε όλοι κυρίως μετά το πέρας της εργασίας μας.
Τότε λέμε όλα τα νέα της μικρή μας κοινότητας και ανταλλάσσουμε
όλα τα εσωτερικά και εξωτερικά νέα και έτσι κάπως περνάει η ημέρα μας.
Εγώ που πηγαίνω στη Γέφυρα καθημερινά, είμαι και ο ποιο ενημερωμένος
τόσο για τα νέα του πλοίου όσο και για τα νέα απο τον υπόλοιπο
κόσμο που μας φέρνει ο ασυρματιστής καθημερινά.
Όταν βρίσκομε στην τραπεζαρία όλοι με ρωτάνε αν έχω νέα να τους πω
τόσο για το ταξίδι όσο και από τον υπόλοιπο κόσμο.
Τα βράδια περνάνε συντροφιά με έναν καφέ, μερικά τσιγάρα, μερικές
παρτίδες πρέφα, κούπες και τάβλι και ανταλλάσσοντας τα διάφορα
νέα τόσο τα προσωπικά, τα κοινώνικά, τα καθημερινά και τα ναυτικά.
Το ταξίδι του Μιχαήλ Άγγελος συνεχίζεται για τον προορισμό του.

Μήτσο πότε περνάμε Γιβραλτάρ
Πότε μπαίνουμε Μεσόγειο
Την Κυριακή λίγο πριν το μεσημέρι Γιωργάκη.....

Συνεχίζεται.....

Τρίτη, 26 Φεβρουαρίου 2008

Ημερολόγιο Γέφυρας.....(137)

Στην Γέφυρα ήρθε σήμερα το βράδυ και ο καπετάνιος
Έχουμε να αλλάξουμε πορεία, σε λίγο θα ήμαστε στην παράλλαξη
με το φανάρι της Λισσαβόνας και θα πάρουμε την πορεία για
το Γιβραλτάρ, για το στενό μεταξύ Ισπανίας και Μαρόκου.
Ο καιρός είναι καλός, τα φώτα από την παραλία της Λισσαβόνας
φαίνονται πολύ καθαρά.
Τα φανάρια των φάρων αναβοσβήνουν όπως ακριβώς είναι ρυθμισμένα.
Εμείς κάνουμε αναγνώριση των φαναριών από τις αναλαμπές που
κάνουν, παίρνουμε αντιστοιχίες με την πυξίδα την γυροσκοπική
και τις χαράζουμε στον χάρτη για το στίγμα του πλοίου.
Το ραντάρ είναι σε λειτουργία και το χειρίζονται ο καπετάνιος
και ο αξιωματικός της βάρδιας για να βλέπουν την απόσταση από
την στεριά, από τις ακτές της Πορτογαλίας και από τα διερχόμενα
πλοία που αυτή την ώρα είναι αρκετά.
Είναι για την ασφάλεια της ναυσιπλοϊας επειδή η κίνηση από πλοία
είναι αρκετή αυτή την ώρα.
Σε λίγο θα γυρίσουμε στην πορεία για το Γιβραλτάρ
Το τιμόνι είναι στο χέρι για ασφάλεια
Μήτσο την Κυριακή θα ήμαστε στο στενό
Μπαίνουμε στη Μεσόγειο, μου λέει ο καπετάνιος, ο καπετάν Κώστας
Έγινε καπετάνιε, εδώ θα είμαι παρέα, να δω τα στενά και να κάνω
τιμόνι στο πέρασμα.
Είμαι έτοιμος για το γύρισμα στην καινούργια πορεία καπετάνιε
Εν τάξει Μήτσο, μόλις έρθουμε παράλλαξη με το φανάρι μπορείς
να γυρίσεις με προσοχή στην πορεία που έχω χαράξει στον χάρτη.
Έγινε η αλλαγή πορείας ακριβώς στην παράλλαξη του φαναριού και
ο αξιωματικός της βάρδιας έγραψε στο Ημερολόγιο Γέφυρας την ώρα
της αλλαγής πορείας και την πορεία την καινούργια που είχε
χαράξει ο καπετάνιος στον χάρτη.
Η ώρα έχει πάει σχεδόν οκτώ
Μόλις ανέβηκε στη Γέφυρα ο καπετάν Αλέκος για να σκαντζάρει
τον υποπλοίαρχο.
Το Μιχαήλ Άγγελος συνεχίζει το ταξίδι του για τον προορισμό του
Ο καπετάνιος μας είπε καληνύχτα και κατέβηκε από την γέφυρα

Συνεχίζεται.....

Κυριακή, 24 Φεβρουαρίου 2008

Ημερολόγιο Γέφυρας.....(136)

Η ημέρα σήμερα πέρασε με άνεση, γίνανε όλες οι δουλειές στο
κατάστρωμα, γιατί έφτιαξε από χθες ο καιρός και έχουμε αρκετή
ηλιοφάνεια όσο πλησιάζουμε στη Μεσόγειο.
Ήμαστε απέναντι από τις ακτές της Πορτογαλίας
Έχουμε παρέα μας τα γλαροπούλια, τα ψαροκάικα και τις διελεύσεις
των πλοίων που γίνονται όλο και ποιο συχνές όσο βρισκόμαστε
κοντά στις στεριές.
Την ώρα που σχόλασα πέρασα από το μαγειρείο και χαιρέτησα τον
μάγειρα και τον βοηθό του, είναι στον δρόμο μου και μετά πήγα
για να πλυθώ, να αλλάξω και για βραδινό φαγητό.
Σήμερα έχει γιουβέτσι και το φτιάχνει καλό ο Σίδερης.
Η τραπεζαρία είναι σχεδόν γεμάτη, όπως κάθε βράδυ και μετά το
φαγητό που πίνουμε τον καφέ μας.
Οι μόνοι που απουσιάζουν είναι αυτοί που έχουν βάρδιες
Σε λίγο θα φύγω και εγώ γιατί πρέπει να πάω στη Γέφυρα για βάρδια
και για την βραδινή μου εκπαίδευση κοντά στον υποπλοίαρχο και
κατόπιν κοντά στον ανθυποπλοίαρχο μέχρι τα μεσάνυχτα.
Βράδιασε, παρ όλο που ειναι ακόμη 6 η ώρα το απόγευμα
Χειμώνας είναι ακόμη, η ημέρα είναι μικρή
Σκοτάδι στο κατάστρωμα
Μόνο τα φώτα πορείας του πλοίου είναι αναμμένα
Θέλεις φακό για να μπορείς να κυκλοφορείς στο κατάστρωμα και
με προσοχή και πάντα από την απάνεμη πλευρά του πλοίου.
Μήτσο από αριστερά να πας, που έχει απάγκιο, τώρα που θα βγεις
Μου λέει ο ναύτης της βάρδιας που μόλις μπήκε στην τραπεζαρία
Έγινε Γιώργο, από αριστερά θα πάω
Μήπως θέλει τίποτε ο καπετάν Γιώργης στη Γέφυρα ?
Ναι Μήτσο
Μου είπε να του πας έναν καφέ την ώρα που θα ανέβεις
Εν τάξει Γιώργο
Και έφυγα με τον φακό στο χέρι για να πάω στη Γέφυρα για βάρδια
Σκοτάδι στο κατάστρωμα
Μόλις βγήκα από την τραπεζαρία, στάθηκα λίγο για να συνηθίσουν
τα μάτια μου στο σκοτάδι.
Τα μόνα που φαίνονται είναι λίγα φώτα από την μεριά της στεριάς
και οι αναλαμπές των φαναριών στους κάβους που διαδέχονται
η μια την άλλη.
Ο ουρανός είναι σχεδόν καθαρός, αστροφεγγιά έχει σήμερα, σίγουρα
θα κάνουμε παραλλαγή με τα αστέρια για την πυξίδα.
Στα δεξιά μας αρκετά ανοιχτά φάνηκαν τα φώτα πορείας ενός πλοίου
που αντί πλέει και εγώ με αναμμένο τον φακό στο χέρι πηγαίνω με
προσοχή για την Γέφυρα του πλοίου.
Τα μάτια μου ποια συνήθισαν και περπατώ με άνεση στο κατάστρωμα
Έφτιαξα τον καφέ του καπετάν Γιώργη και ανέβηκα στη Γέφυρα για
να αρχίσω το βραδινό μου μάθημα, όπως κάθε βράδυ εν πλω.

Συνεχίζεται.....

Παρασκευή, 22 Φεβρουαρίου 2008

Ημερολόγιο Γέφυρας.....(135)

Η βάρδια στη γέφυρα σήμερα πέρασε πολύ άνετα και δημιουργικά
κάναμε παραλλαγή με τον πολικό αστέρα, το αστέρι του βοριά
και την έγραψα στο τετράδιο των παραλλαγών με την ημερομηνία
και την ώρα, καθώς και αναγνώριση φαναριών για το στίγμα.
Η κίνηση από πλοία όλο το διάστημα της βάρδιας είναι αρκετή
γιατί βρισκόμαστε κοντά σε λιμάνια.
Χρειάζεται μεγάλη προσοχή στην διέλευση των πλοίων, κυρίως
σε αυτά που πηγαίνουν στα λιμάνια η που βγαίνουν από αυτά.
Γιατί πολλές φορές οι πορείες μας σταυρώνουν, συναντιόνται
και θέλει ιδιαίτερη προσοχή στην σωστή κίνηση που πρέπει να
κάνει ο αξιωματικός που έχει βάρδια στην γέφυρα για να αποφύγει
την σύγκρουση.
Πρέπει πάντα να γίνεται σωστή εφαρμογή του Διεθνούς κανονισμού
αποφυγής συγκρούσεως για να είναι ασφαλής η ναυσιπλοϊα.
Το ταξίδι μας είναι τώρα κοντά στις στεριές, στις ακτές της
Ισπανίας, αύριο θα ταξιδεύουμε απέναντι από τις ακτές της
Πορτογαλίας.
Το ένα φανάρι διαδέχεται το άλλο και η ακτοπλοϊα συνεχίζεται.
Διαβάζουμε τα φανάρια, κάνουμε αναγνώριση, για να δούμε
ποια είναι σύμφωνα με τον χάρτη και μετά χαράζουμε τις αντιστοιχίες
των φαναριών που παίρνουμε στον χάρτη για να βγει το στίγμα
εκείνης τις ώρας, εκείνης τις στιγμής.
Είναι πολύ υπεύθυνη η διαδικασία αυτή και πρέπει να είναι
και σωστή και σίγουρη.
Εδώ δεν υπάρχουν αμφιβολίες μα ούτε και λάθη
Γιατί μπορούν και τα δυο να αποβούν μοιραία
Η βάρδια πέρασε ευχάριστα και δημιουργικά καπετάν Αλέκο,
σε λίγο έρχεται ο καπετάν Σπύρος για σκάντζα βάρδια.
Αύριο πάλι το βράδυ
Αύριο Μήτσο θα ήμαστε ανοιχτά από την Λισσαβόνα και έχει
και καλό καιρό για να την δούμε, έστω και από μακριά, έστω
και με τα κιάλια......

Συνεχίζεται.....

Πέμπτη, 21 Φεβρουαρίου 2008

Ημερολόγιο Γέφυρας.....(134)

Η τραπεζαρία μετά το φαγητό είναι σχεδόν πλήρης, εκτός από
τις βάρδιες που πέρασαν για φαγητό αρκετά ποιο πριν.
Είναι η ώρα του απογευματινού καφέ
Η ώρα κοντεύει έξι
Ο λοστρόμος και ο μαραγκός περιμένουν τον καφέ τους, να τους
τον φέρει ο Γρηγόρης, το καμαροτάκι.
Ελληνικό σε κούπα, μέτριο
Έτσι τον πίνουν, για να έχουν αρκετό, επειδή παίζουν πρέφα
οι δυο τους με τον Σίδερη τον μάγειρα.
Είναι και οι τρεις τους οι ποιο παλαιοί ναυτικοί στην τραπεζαρία
και μαζί με τον Γιωργάκη τον θερμαστή συμπληρώνουν την τετράδα
των παλαιότερων ναυτικών του πληρώματος του Μιχαήλ Άγγελου.
Εγώ κάθομαι με τους νεώτερους και τους καινούργιους στη θάλασσα
και τα λέμε και ακούμε και τους παλαιότερους για να μαθαίνουμε.
Πάντως τώρα που ήμαστε κοντά στις στεριές υπάρχει θέμα συζήτησης
και αυτό θα συνεχίζεται για πολλές ημέρες.
Γιατί τώρα θα ταξιδεύουμε για μέρες αρκετές κοντά στις στεριές
μέχρι να ξαναμπούμε στον Ωκεανό.
Σε λίγο μπαίνουμε στη Μεσόγειο περνώντας τα στενά του Γιβραλτάρ
και στη συνέχεια έχουμε το κανάλι του Σουέζ, μετά ακολουθεί
Ερυθρά θάλασσα και κατόπιν μπαίνουμε Ινδικό Ωκεανό.
Έχουμε πολλές ημέρες ακόμη μπροστά μας για να αρχίσουμε ωκεανό
πορείες, έτσι μου είπε ο λοστρόμος.
Αυτός τα ξέρει τα κατατόπια, έχει κάνει αρκετά τέτοια ταξίδια

Η ώρα πήγε έξι, ώρα για να ανέβω στη Γέφυρα για το απογευματινό
μάθημα και την βραδινή βάρδια.
Σήμερα έχει ακτοπλοϊα, δεν έχει στίγμα με τα αστέρια
Το ραντάρ δουλεύει από νωρίς το απόγευμα, λίγο πριν παραλλάξουμε
το ακρωτήρι του Φινιστέρο.
Το φανάρι φαίνεται ακόμη, σε λίγο θα φανεί και το επόμενο
Έτσι θα πάμε τουλάχιστον μέχρι την είσοδο του Γιβραλτάρ
Μέχρι να δούμε τα φανάρια της Ταρίφας και του Σπαρτέλι
Της Ισπανικής ακτής και της ακτής του Μαρόκου.
Η βάρδια σήμερα στη Γέφυρα πέρασε ποιο καλά, δεν ήταν μονότονη
γιατί εκτός από τις στεριές είχε και συχνές διελεύσεις πλοίων
και μάλιστα πολύ κοντά μας.

Συνεχίζεται.....

Τετάρτη, 20 Φεβρουαρίου 2008

Ημερολόγιο Γέφυρας.....(133)

Μετά την παράλλαξη του Φινιστέρο αφήσαμε πίσω μας τον Βισκαϊκό
κόλπο και άρχισε η ακτοπλοϊα με αρχή της Ισπανικές ακτές που βρίσκονται στον Ατλαντικό Ωκεανό.
Σήμερα όλη την ημέρα είναι διαφορετικά όλα στο κατάστρωμα του
πλοίου, έχουμε παρέα τα θαλασσοπούλια, τις στεριές, τα ψαροκάϊκα.
Η διάθεση όλων μας έχει αλλάξει, αποκτήσαμε θέμα συζήτησης.
Οι περισσότεροι, κυρίως οι παλαιότεροι, όλο και κάτι έχουν να πουν
για τα μέρη που αρχίσαμε να περνάμε, πολλά από αυτά τα έχουν
επισκεφτεί με κάποιο άλλο πλοίο, η έχουν κάτι ακούσει από άλλους
ναυτικούς, πάντως όλο και κάτι έχουν να πουν.
Εμείς οι καινούργιοι στη θάλασσα, ακούμε, ρωτάμε και μαθαίνουμε
για να τα λέμε και εμείς αργότερα στους νεότερους στα ταξίδια μας
στις θαλασσινές μας περιπλανήσεις.
Η ημέρα πέρασε πολύ όμορφα σήμερα, χωρίς μπότζι και σκαμπανέβασμα.
Κάναμε όλες τις δουλειές του καταστρώματος, μέχρι και τα αμπάρια
του φορτίου ανοίξαμε για να δούμε τι γίνεται και αν όλα είναι σε
καλή κατάσταση σε σχέσει με το φορτίο.
Μήτσο όλα καλά είναι, καλά πήγε το ταξίδι μέχρι εδώ
Πάμε να κλείσουμε τα αμπάρια του φορτίου και να τα μαζέψουμε όλα
από το κατάστρωμα, η ώρα κοντεύει πέντε.
Έγινε λοστρόμε, πάμε για να τελειώνουμε, αύριο πάλι
Κλείσαμε με προσοχή τα αμπάρια του φορτίου που είχαμε ανοίξη για
επιθεώρηση, μαζέψαμε και ότι άλλο είχε απομείνει στο κατάστρωμα
και σχολάσαμε δέκα λεπτά πριν τις πέντε το απόγευμα για να πάμε
για πλύσιμο, να αλλάξουμε και μετά στην τραπεζαρία για το βραδινό
φαγητό καφέ και συζήτηση για τα νέα της ημέρας και του ταξιδιού.
Εγώ πάντα μετά τις έξι η ώρα ανεβαίνω στη Γέφυρα για το βραδινό
μου μάθημα και την βραδινή βάρδια, για το βραδινό στίγμα με τα
αστέρια και την παραλλαγή της πυξίδας της μαγνητικής.
Σήμερα έχει και επί πλέον στίγμα με την ακτοπλοϊα, με τα φανάρια
και τους κάβους, τα ακρωτήρια.
Μπορεί να μην χρειαστεί να κάνουμε σήμερα αστέρια με τον υποπλοίαρχο
γιατί σήμερα έχουμε φανάρια αρκετά για στίγμα, περνάμε πολύ κοντά
στις στεριές τις Ισπανίας μέχρι και τα φώτα των σπιτιών φαίνονται
τώρα που κοιτάζω τις στεριές, αργότερα και της Πορτογαλίας.
Το μόνο που θα χρειαστεί είναι η παραλλαγή της πυξίδας για να
ταξιδεύουμε με ασφάλεια.
Αύριο θα αρμενίζουμε ανοιχτά των ακτών της Πορτογαλίας

Συνεχίζεται.....

Δευτέρα, 18 Φεβρουαρίου 2008

Ημερολόγιο Γέφυρας.....(132)

Τα πρώτα γλαροπούλια, τα πρώτα θαλασσοπούλια, έκαναν την
εμφάνισή τους στα απόνερα του πλοίου περιμένοντας το καμαροτάκι
να ρίξει στη θάλασσα τα αποφάγια της προηγούμενης βραδιάς.
Σημάδι ότι πλησιάζουμε στην στεριά Μήτσο, μου λέει ο Γρηγόρης
το καμαροτάκι την ώρα που έριχνε τα αποφάγια στα απόνερα του
πλοίου. Σίγουρα Γρηγόρη, γι αυτό έκαναν την εμφάνισή τους τα
γλαροπούλια.
Σε λίγο θα φανεί και το φανάρι του Φινιστέρο, αυτά τα ψαράδικα
που περνάνε από εκεί έρχονται, από την Λα Κορούνια.
Πάνε για ψάρεμα στον βόρειο Ατλαντικό.
Το απόγευμα νωρίς θα ήμαστε δίπλα στο Φινιστέρο, στην παράλλαξη
Η κίνηση των πλοίων θα γίνει ποιο έντονη, ποιο πυκνή, θα δούμε
επιτέλους μετά από τόσες ημέρες και στεριά.
Τι να κάνουμε Μήτσο, αυτή είναι η δουλειά μας, αυτή είναι η ζωή
των θαλασσινών, των ποντοπόρων ταξιδευτών.
Πάμε τώρα για τον πρωινό καφέ και τα λέμε μετά Γρηγόρη
Η ημέρα άρχισε παρέα με τα γλαροπούλια, η διάθεση άλλαξε αμέσως
τόσο με τα γλαροπούλια όσο και με τις στεριές.
Έχουμε πια παρέα, δεν ήμαστε μόνοι μας μεσοπέλαγα
Όλοι ρωτούν στην τραπεζαρία πότε περνάμε το Φινιστέρο, πότε
τελειώνει ο Μπέης, πότε πιάνουμε Γιβραλτάρ.
Το απόγευμα παραλλάξαμε το ακρωτήρι του Φινιστέρο και πήραμε
την πορεία για το επόμενο ακρωτήρι, για τον επόμενο κάβο.
Άρχισε η ακτοπλοϊα, θα έχουμε για αρκετές ημέρες παρέα μας
τις στεριές, τους κάβους, τα ψαροκάικα και τα γλαροπούλια.
Το Μιχαήλ Άγγελος συνεχίζει το ταξίδι του για τον προορισμό του
και εμείς περιμένουμε το επόμενο ακρωτήρι τα επόμενα γλαροπούλια.
Μήτσο αύριο θα περνάμε Πορτογαλία, σπουδαία πατρίδα, μου λέει
ο μάγειρας και εγώ χαμογέλασα αμέσως με τα λεγόμενα του Σίδερη.
Μαγειρά μου, εσύ τα ξέρεις καλά αυτά τα μέρη, αυτές τις πατρίδες
Χρόνια περνάς από εδώ
Πολλές φορές Μήτσο έχω μπαρκάρει και ξεμπαρκάρει από εδώ
Πολύ όμορφη πατρίδα, όπως και η Ισπανία, βγάζουν και καλούς
θαλασσινούς, ναυτικές πατρίδες, όπως και η δικιά μας.
Καλό πρωινό Σίδερη
Πάω για δουλειά τώρα, με περιμένει ο λοστρόμος
Να πας στο καλό Μήτσο
Θα τα πούμε το βράδυ στην τραπεζαρία

Συνεχίζεται.....

Σάββατο, 16 Φεβρουαρίου 2008

Ημερολόγιο Γέφυρας.....(131)

Ο καπετάν Γιώργης παρέδωσε βάρδια στον καπετάν Αλέκο, γράψαμε
μαζί στο Ημερολόγιο Γέφυρας όσα συνέβησαν στην βάρδιά του, μας
χαιρέτησε και κατέβηκε από την Γέφυρα.
Εγώ έμεινα στη Γέφυρα για βάρδια μέχρι τα μεσάνυχτα
Ο καπετάν Αλέκος άνοιξε το τετράδιο των εντολών του καπετάνιου
για να δει αν υπήρχαν εντολές από τον καπετάνιο που έπρεπε να
εκτελέσει στην διάρκεια τις βάρδιάς του και ανέλαβε την
διακυβέρνηση του πλοίου από τις 8 έως τις 12 το βράδυ.
Μήτσο κατά τις 10 και μισή έχουμε γύρισμα
Έτσι έχει γράψει στις εντολές του ο καπετάνιος
Έγινε καπετάν Αλέκο
Ήμουν εδώ και το άκουσα από τον καπετάνιο πριν το γράψει
Έχουμε περάσει πια το μισό του Μπέη και ο καιρός μετά το γύρισμα
θα έρθει σίγουρα από την πρύμη και θα ταξιδεύουμε καλύτερα και
δεν θα μπαίνει πια θάλασσα στο κατάστρωμα.
Αύριο γύρω στις 6 η ώρα το απόγευμα, θα ήμαστε στο Φινιστέρο
Μήτσο και από εκεί και μετά ο καιρός θα γυρίσει.
Έτσι λέει και το μετεωρολογικό που έφερε πριν λίγο ο μαρκόνης.
Την Δευτέρα θα ήμαστε στα στενά του Γιβραλτάρ και μετά μπαίνουμε
στη Μεσόγειο.
Λίγο πριν τις 11, το βράδυ, έγινε το γύρισμα του πλοίου σύμφωνα
με την καινούργια πορεία που είχε χαράξει ο καπετάνιος στον χάρτη
και αμέσως το ταξίδεμα του πλοίου άλλαξε, έγινε χωρίς μπότζι και
σκαμπανέβασμα.
Ο καπετάν Αλέκος έγραψε την αλλαγή πορείας στο Ημερολόγιο Γέφυρας,
την ώρα και το στίγμα του πλοίου, τις συντεταγμάνες την ώρα που
γυρίσαμε. Μήτσο τώρα ταξιδεύουμε μια χαρά και ποιο γρήγορα, γιατί
ο καιρός ήρθε από την πρύμη.
Επιτέλους καπετάν Αλέκο να κοιμηθούμε και μια βραδιά ήσυχα.
Λίγο πριν παραδώσει βάρδια ο καπετάν Αλέκος, πριν τα μεσάνυχτα,
κάναμε μαζί και μια παραλλαγή, για την μαγνητική πυξίδα, με τον
Πολικό Αστέρα, το αστέρι του βοριά και την έγραψα στο τετράδιο
των παραλλαγών της πυξίδας.
Η υπόλοιπη βάρδια μέχρι τα μεσάνυχτα πέρασε ήσυχα, δεν είχε
διελεύσεις πλοίων η σημερινή βραδιά, γιατί ήμαστε ακόμη αρκετά
ανοιχτά στο πέλαγος του βόρειου Ατλαντικού.
Από αύριο σίγουρα θα έχει ποιο μεγάλη κίνηση όσο θα πλησιάζουμε
στο Φανάρι του Φινιστέρο και στις βόρειες Ισπανικές Ακτές.
Θα αρχίσει η ακτοπλοϊα.....

Συνεχίζεται.....

Πέμπτη, 14 Φεβρουαρίου 2008

Ημερολόγιο Γέφυρας.....(130)

Η ημέρα πέρασε μεταξύ δουλειάς και σκαμπανεβάσματος
Μια ακόμη ημέρα στο πέλαγος, στον βόρειο Ατλαντικό.
Η δουλειά με το ψαρόλαδο για την λίπανση των συρμάτων μπορεί
να περιμένει Λευτέρη, αύριο πάλι.
Εγώ τώρα φεύγω, πάω να αλλάξω γιατί πρέπει να ανέβω στη Γέφυρα
για την απογευματινή βάρδια.
Εν τάξει Μήτσο, έγινε, μπορείς να φύγεις
Αύριο πάλι
Έφυγα και με προσοχή πήγα πρίμα για να αλλάξω ρούχα, να πιω μια
γουλιά καφέ στα γρήγορα και με προσοχή από αριστερά, γιατί
έμπαινε θάλασσα στο κατάστρωμα, ανέβηκα στη Γέφυρα όπως κάθε
απόγευμα για την απογευματινή μου βάρδια στο πέλαγος.
Το μπότζι και το σκαμπανέβασμα εξακολουθούν και θέλει μεγάλη
προσοχή στην κυκλοφορία στο κατάστρωμα και πάντα από την απάνεμη
πλευρά.
Ο καιρός και ο κυματισμός είναι στην πάντα τώρα που πήγαινα για
την Γέφυρα, το βράδυ που θα γυρίσουμε στην άλλη πορεία ο καιρός
και το κύμα θα έρθουν σχεδόν από την πρύμη και το πλοίο θα
ταξιδεύει καλύτερα, χωρίς μεγάλο μπότζι και σκαμπανέβασμα.
Άλλο ένα 24ωρο μέσα στον Βισκαϊκό και μετά κοντά στις ακτές
της Ισπανίας και της Πορτογαλίας μέχρι την είσοδο της Μεσογείου
στο Γιβραλτάρ. Από αύριο αρχίζει η ακτοπλοϊα.
Αύριο θα φανούν και τα θαλασσοπούλια όσο θα πλησιάζουμε τις
στεριές και θα μας συνοδεύουν στο ταξίδι μας.
Είναι συντροφιά
Με τον υποπλοίαρχο κάναμε το απογευματινό στίγμα, λίγο μετά
την δύση του ήλιου, με την τομή των αστεριών και ο καπετάν
Γιώργης ενημέρωσε τον καπετάνιο για την θέση του πλοίου.
Ο καπετάνιος ήρθε αμέσως στη Γέφυρα του πλοίου και μετά τον
έλεγχο του στίγματος χάραξε την καινούργια πορεία στον χάρτη
που πρέπει να ακολουθήσουμε και αυτό έγινε.
Αργότερα όμως στην βάρδια του καπετάν Αλέκου, την βραδινή
τότε έγινε η αλλαγή της πορείας

Συνεχίζεται.....

Τρίτη, 12 Φεβρουαρίου 2008

Ημερολόγιο Γέφυρας.....(129)

Στο πρωινό φαγητό σχεδόν όλοι είναι παρόντες, εκτός από
τις βάρδιες που κάνουν 12-4 βάρδια και είναι τώρα για ύπνο.
Η ώρα είναι λίγο μετά τις 7 το πρωί και μόλις τελειώσαμε με
τον λοστρόμο την προετοιμασία των εργασιών για το κατάστρωμα
και μπήκαμε στην τραπεζαρία για να φάμε πρωινό και να πιούμε
ακόμη έναν καφέ πριν βγούμε για το ωράριο εργασίας της ημέρας.
Ο λοστρόμος ήταν πριν στη Γέφυρα, είχε πάει να πάρει δουλειά
από τον υποπλοίαρχο όπως γίνεται κάθε πρωινό.
Εγώ κάθομαι με τα παιδιά του καταστρώματος και πίνοντας καφέ
λέμε τα νέα της ημέρας όπως γίνεται κάθε πρωινό.
Όλοι ρωτούν να μάθουν για το ταξίδι και τα νέα από την Ελλάδα
και τον κόσμο, όπως τα πέρνει ο ασυρματιστής ακούγοντάς τα από
τον δέκτη του ασυρμάτου.
Το πρωινό, το κάθε πρωινό, είναι η αρχή της κάθε ημέρας της
μικρής μας κοινότητας.
Πάντοτε αυτή την ώρα γίνεται η πρώτη συνάντηση πριν πάμε για
την δουλειά της ημέρας και επόμενο είναι εκτός από την καλημέρα
να πούμε και να μάθουμε τα νέα.
Τα νέα του καραβιού τα λέμε μετά το τέλος του ωραρίου εργασίας
της κάθε ημέρας και κυρίως λίγο μετά το βραδινό φαγητό που
καθόμαστε στην τραπεζαρία καπνιστήριο για να πιούμε μια κούπα
καφέ και να καπνίσουμε μερικά τσιγάρα.
Η ημέρα σχεδόν καλή είναι σήμερα, δεν έχει πολύ κρύο, παρά μόνο
συννεφιά, μπότζι και σκαμπανέβασμα.
Δουλειά σήμερα έχει μόνο στους εσωτερικούς χώρους και τακτοποίηση
των μαγαζιών στη μέση, στην πρύμη και συντήρηση των συρμάτων
των βαρούλκων των φορτωτήρων.
Αυτές είναι οι εντολές από τον λοστρόμο για τις δουλειές
της σημερινής ημέρας.
Εγώ με τον μαραγκό και τον ναύτη της βάρδιας πήγαμε για να
αλείψουμε τα σύρματα των βαρούλκων της μέσης με ψαρόλαδο για
λίπανση και συντήρηση.
Μήτσο σήμερα έχουμε σπέσιαλ δουλειά, μου λέει ο μαραγκός
Λευτέρη μου το βλέπω, θα μαλακώσουν τα χέρια μας με το ψαρόλαδο,
το ψαρόλαδο είναι θρεπτικό, έτσι μου είπε ο λοστρόμος.
Άντε Λευτέρη μου πάμε να τελειώνουμε μέχρι το μεσημέρι γιατί
μετά θα πάω στη Γέφυρα για την απογευματινή μου βάρδια.

Συνεχίζεται.....

Κυριακή, 10 Φεβρουαρίου 2008

Ημερολόγιο Γέφυρας.....(128)

Το ξημέρωμα μόλις έχει αρχίσει, πριν λίγο ο Γρηγόρης,
το καμαροτάκι μας, ήρθε στην πρύμη και πέταξε τα αποφάγια
τα βραδινά στα απόνερα του πλοίου.
Μακριά στον ορίζοντα και αριστερά, φάνηκαν τα φώτα πορείας
ενός πλοίου διερχόμενου, που μας προσπερνάει.
Το μόνο που ακούγεται μέσα στην ησυχία του πρωινού είναι
ό θόρυβος της προπέλας του πλοίου που μας δίνει κίνηση προς
τα μπροστά και η πνοή του αέρα που περνά ανάμεσα από τα ρέλια
και τις κουπαστές της πρύμης.
Εγώ κάθομαι από αριστερά ακουμπισμένος στα ρέλια, καπνίζοντας
και αγναντεύοντας το πέλαγος αδιαφορώντας για το μπότζι και
το σκαμπανέβασμα του πλοίου.
Είμαι καλά ντυμένος γιατί κάνει κρύο, φοράω και τον σκούφο που
μου έχει πλέξει η μητέρα μου για να μην κρυώνει το κεφάλι μου.
Μήτσο πρόσεχε να μην κρυώσεις, μου λέει ο Γρηγόρης
Εν τάξει Γρηγόρη, είμαι καλά ντυμένος και ο Γρηγόρης πήγε για
να συνεχίσει την δουλειά του στην τραπεζαρία, σε λίγο ήταν
η ώρα για το πρωινό φαγητό και έπρεπε όλα να είναι έτοιμα. Από αριστερά και με προσοχή πήγα μέχρι το μαγειρείο για να πω
στον μάγειρα και τον βοηθό του μια καλημέρα και να πάρω και
το πρωινό φαγητό μου και να πάω πρίμα που είναι η τραπεζαρία
για να φάω. Αυτό το δρομολόγιο έκανα καθημερινά, για το πρωινό
το μεσημεριανό και το βραδινό φαγητό.
Βλέπεις η κουζίνα ήταν στη μέση του πλοίου και η τραπεζαρία μας
ήταν στην πρύμη του πλοίου.

Συνεχίζεται.....

Σάββατο, 9 Φεβρουαρίου 2008

Ημερολόγιο Γέφυρας.....(127)

Πρωινό ξύπνημα όπως πάντα στις 6 κάθε πρωί μαζί με το βοηθητικό
προσωπικό, για την προετοιμασία των εργασιών της ημέρας μαζί
με τον λοστρόμο και τον μαραγκό.
Η ημέρα μου αρχίζει με τον πρωινό καφέ, παρέα με τον Γρηγόρη
το καμαροτάκι μας, αφού πρώτα πάω να σκαντζάρω τον λοστρόμο
και τον μαραγκό και να τους φτιάξω καφέ Ελληνικό σε μεγάλη κούπα.
Έξω κάνει κρύο ακόμη και ο αέρας έχει αυξηθεί από την μεριά του
ωκεανού, του βόρειου Ατλαντικού.
Τα κύματα περνούν πάνω από το κατάστρωμα της πλώρης και τα
αμπάρια του φορτίου, θέλει προσοχή μεγάλη στην κυκλοφορία στο
κατάστρωμα και μόνο από την αριστερή πλευρά και κοντά στα
αμπάρια του φορτίου για να έχει απάγκιο.
Και σήμερα θα είναι μια ημέρα με μπότζι και σκαμπανέβασμα
τουλάχιστον μέχρι το βράδυ που θα ήμαστε σχεδόν στη μέση του
Βισκαϊκού. Από αύριο γυρίζοντας λίγο αριστερότερα για το φανάρι
του Φινιστέρο, ίσως ο καιρός και κυρίως ο κυματιμός έρθουν προς
τα πρίμα και σταματήσουν να μπαίνουν τα κύματα στο κατάστρωμα.
Καλημέρα λοστρόμε
Πως τον είδες τον καιρό τώρα που ερχόσουν
Φορτσάδος είναι Μήτσο ο Ατλαντικός
Έτσι θα πάει σήμερα όλη την ημέρα
Από αύριο ίσως πέσει λίγο μόλις καβατζάρουμε την μέση
Πάντως θα γυρίσει προς την πρύμη μας και θα ταξιδεύουμε καλύτερα.
Τώρα θέλει μεγάλη προσοχή Μήτσο και πάντα από αριστερά που
απαγκιάζει.
Έγινε λοστρόμε και εγώ από αριστερά ήρθα για να σε σκαντζάρω
Σήμερα που θα κάνουμε δουλειές λοστρόμε ?
Στους εσωτερικούς χώρους Μήτσο και τακτοποίηση στις αποθήκες
των υλικών και των χρωμάτων και να πεις στα παιδιά ότι δεν έχει
υπερωρία τουλάχιστον για σήμερα, από αύριο βλέπουμε.
Πάω τώρα εγώ στη γέφυρα να δω τον καπετάν Γιώργη
Έγινε λοστρόμε,θα το πω στα παιδιά τώρα στην σκάντζα που θα κάνω.
Άλλη μια μέρα στον βόρειο Ατλαντικό, παρέα με τον αέρα τα κύματα
το μπότζι και το σκαμπανέβασμα.
Τα γλαροπούλια δεν έκαναν την εμφάνισή τους ακόμη Μήτσο
Είμαστε μακριά ακόμη από τις στεριές της Ισπανίας.
Αυτό έβλεπα πριν από λίγο και εγώ από την πρύμη, τα θαλασσοπούλια
δεν ήρθαν ακόμη, δεν έκαναν την εμφάνισή τους.

Συνεχίζεται.....

Πέμπτη, 7 Φεβρουαρίου 2008

Ημερολόγιο Γέφυρας.....(126)

Το Μιχαήλ Άγγελος με τον καιρό και τον κυματισμό στην δεξιά
μάσκα ταξιδεύει μια χαρά καπετάν Αλέκο.
Είναι καλοτάξιδο καράβι, ναυτικό σκαρί Μήτσο, καλοφτιαγμένο.
Η βραδιά μέχρι τα μεσάνυχτα πέρασε ήσυχα χωρίς κανένα πρόβλημα,
το σκαμπανέβασμα του πλοίου είναι φυσιολογικό.
Η κίνηση είναι πολύ μικρή εδώ ανοιχτά που ταξιδεύουμε
Η ορατότητα είναι καλή και αυτό είναι το καλύτερο.
Ο ορίζοντας είναι καθαρός, τα φώτα πορείας των πλοίων φαίνονται
από αρκετά μακριά. Σήμερα στην βάρδια έχει αρκετή συζήτηση και
η βάρδια περνάει ποιο ευχάριστα.
Ο καπετάν Αλέκος πίνει τον καφέ του, καπνίζει το τσιγάρο του και
βλέπει μπροστά, αριστερά και δεξιά, τον ορίζοντα, αγναντεύοντας
το πέλαγος μήπως φανούν τα φώτα πορείας κάποιου πλοίου.
Η αριστερή πόρτα της Γέφυρας είναι ανοιχτή για να έχουμε επαφή
με τον έξω κόσμο.
Ο ναύτης, ο οπτήρας, είναι πάντα έξω από την Γέφυρα και κοιτάζει
πάντοτε τον ορίζοντα και οτιδήποτε δει η ακούσει το αναφέρει
αμέσως στον αξιωματικό φυλακής.
Πάντα στο πέλαγος η μια πόρτα της Γέφυρας από την απάνεμη πλευρά
είναι πάντοτε ανοιχτή για να βγαίνουμε και να παρακολουθούμε το
ταξίδεμα του πλοίου.
Για να έχουμε οπτική και ακουστική επαφή με το περιβάλλον
Αυτό είναι και το ζητούμενο, το σωστό, το λέει η ναυτική πείρα.
Αυτό γίνεται ημέρα και νύχτα.
Η ώρα πλησιάζει μεσάνυχτα, σε λίγο θα γίνει η σκάντζα της βάρδιας
ο καπετάν Σπύρος μόλις μπήκε στη Γέφυρα για να παραλάβη βάρδια.
Εγώ είμαι ακουμπισμένος στην κουπαστή στο αριστερό φτερό της
γέφυρας και κοιτάζω τον ορίζοντα σαν να έχω την πρόθεση να τον
ξεπεράσω. Το σκαμπανέβασμα και το μπότζι του πλοίου συνεχίζονται
τα κύματα ξεπερνούν το πρόστεγο και απλώνονται πάνω από τα αμπάρια
του φορτίου και το κατάστρωμα και το ταξίδι συνεχίζεται στον
βόρειο Ατλαντικό.
Μήτσο καλησπέρα, τι αγναντεύεις
Καλησπέρα καπετάν Σπύρο, προσπαθώ να δω πίσω από τον ορίζοντα
Πάντως όλα είναι μια χαρά, έχουμε και σχεδόν αστροφεγγιά
Όμορφη βραδιά σήμερα, βλέπεις ο καιρός γύρισε από τον βοριά
και αμέσως έφτιαξε. Μόνο μπότζι και σκαμπανέβασμα έχουμε.
Εδώ Μήτσο πάντα έτσι είναι ακόμη και στις καλοσύνες του Μπέη
Έχει πάντοτε ο Μπέης φουσκοθαλασσιά που έρχεται από τον βοριά.
Από αύριο θα γυρίσει σιγά, σιγά ο καιρός όσο θα πλησιάζουμε
στο Φινιστέρο, θα μας προϋπαντήσουν και τα γλαροπούλια για να
μας δείξουν ότι πλησιάζουμε την στεριά.
Παρέλαβε βάρδια ο καπετάν Σπύρος και εγώ με τον καπετάν Αλέκο
τον καληνυχτίσαμε και κατεβήκαμε από την Γέφυρα για να πάμε για
ύπνο, γιατί αύριο έχει δουλειά, είναι μια καινούργια ημέρα....

Συνεχίζεται.....

Τετάρτη, 6 Φεβρουαρίου 2008

Ημερολόγιο Γέφυρας.....(125)

Το Μιχαήλ Άγγελος προς το παρόν καλά ταξιδεύει σύμφωνα με τον
καπετάν Γιώργη, δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας κανένας, μόνο
καλό τιμονιάρισμα χρειάζεται και προσοχή.
Η κίνηση από πλοία, όσο πάει και λιγοστεύει, όσο απομακρυνόμαστε
από το φανάρι. Εμείς έχουμε πάρει την πορεία ποιο ανοιχτά,
ποιο δυτικά, για να μπορέσουμε να φέρουμε τον καιρό και κυρίως
τον κυματισμό στην μάσκα την δεξιά.
Τα πλοία που αντιπλέουν έρχονται, περνάν, από αριστερά μας, πολύ
λίγα κατεβαίνουν από δεξιά μας, πάντως τώρα πάμε μια χαρά.
Η ορατότητα είναι αρκετά καλή προς το παρόν, το ραντάρ είναι
ανοιχτό, αλλά σε ετοιμότητα, το βάζουμε σε λειτουργία όταν πρέπει
όταν χρειάζεται, το προσέχουμε γιατί είναι ένα και μοναδικό.
Η ώρα πήγε λίγο πριν τις 8 το βράδυ, ο καπετάν Αλέκος μόλις πριν
λίγο ανέβηκε στη Γέφυρα για να παραλάβει βάρδια από τον καπετάν
Γιώργη. Ο υποπλοίαρχος τον ενημέρωσε για την πορεία και τις
εντολές του καπετάνιου, έγραψε στο Ημερολόγιο Γέφυρας ότι
συνέβησαν στην βάρδιά του, μας χαιρέτησε και κατέβηκε από
την Γέφυρα να πάει για ξεκούραση.
Το τιμόνι είναι στο χέρι, οι ναύτες κάνουν τιμόνι κάθε μια ώρα
ο καθένας. Στην κάθε βάρδια υπάρχουν δυο ναύτες, ο ένας πάντα
είναι στη Γέφυρα όπως τώρα, ο άλλος είναι πάντα σε ετοιμότητα
για ασφάλεια και κάνει την βόλτα του σε όλο το πλοίο κατά την
διάρκεια της φυλακής του και ότι παρουσιαστεί το αναφέρει στον
αξιωματικό της Γέφυρας.
Εγώ κάπου, κάπου κάνω λίγη ώρα τιμόνι για εξάσκηση, για να μαθαίνω
την άλλη ώρα μαζί με τον καπετάν Αλέκο κάναμε παραλλαγή για
την πυξίδα και την έγραψα στο βιβλίο των παραλλαγών.
Όλο το άλλο χρονικό διάστημα ο αξιωματικός Γέφυρας παρακολουθεί
την πορεία του πλοίου, το ταξίδεμά του και όπου χρειαστεί
επεμβαίνει.
Αυτή την ώρα δεν υπάρχει μεγάλη διέλευση πλοίων, μοναξιές έχουμε
σήμερα Μήτσο, δεν βλέπω κίνηση αρκετή.
Τώρα δεν έχει καπετάν Αλέκο, πριν ανέβεις είχε αρκετή κίνηση
κυρίως κοντά στο γύρισμα στο φανάρι.
Τώρα όλοι έχουν πάρει την πορεία τους για το Φινιστέρο και μην
ξεχνάς ότι εμείς ήμαστε λίγο ποιο ανοιχτά, για αυτό έχουμε
μοναξιές.
Από αύριο που θα γυρίσουμε στην πορεία για Φινιστέρο σίγουρα
θα έχουμε κίνηση ποιο μεγάλη, αρκεί να φτιάξει ο καιρός.

Συνεχίζεται.....

Τρίτη, 5 Φεβρουαρίου 2008

Ημερολόγιο Γέφυρας.....(124)

Στην παράλλαξη με το φανάρι του Ουζάν γύρισα στην πορεία που
μου υπέδειξε ο καπετάν Γιώργης με μεγάλη προσοχή, γιατί
ο κυματισμός από το γύρισμα το δικό μας ήρθε στην πάντα και
το μπότζι είναι πια αρκετό και γρήγορο.
Τώρα θέλει καλό τιμονιάρισμα από τον ναύτη τον τιμονιέρη, γιατί
το τιμόνι είναι στο χέρι πλέον και όχι στον αυτόματο πιλότο.
Δυο μερόνυχτα Μήτσο έτσι σχεδόν θα πάμε, μποτζάροντας
Τι να κάνουμε καπετάν Γιώργη θα το περάσουμε αυτό το δύσκολο
πέρασμα, μετά το Φινιστέρο πιστεύω να είναι ποιο καλός ο καιρός
και κυρίως η θάλασσα.
Το σκόνισμα από τα κύματα που μπαίνουν στο κατάστρωμα φτάνει
μέχρι τα τζάμια της Γέφυρας και κάθε τόσο πρέπει να ρίχνουμε
λίγο νερό να καθαρίζουν από τα αλάτια για να βλέπουμε μπροστά.
Οι υαλοκαθαριστήρες δουλεύουν συνέχεια, γιατί πρέπει να έχουμε
καλή ορατότητα για την αποφυγή συγκρούσεως και έχει μεγάλη
κίνηση τώρα από πλοία εδώ στην στροφή, μέχρι να απομακρυνθούμε
αρκετά μίλια από το φανάρι.
Ο καπετάνιος έκανε την εμφάνισή του για να δει πως ταξιδεύει
το πλοίο, την συμπεριφορά του και αν χρειαστεί, να διορθώσει
κάτι στην πορεία του για να είναι ποιο καλή η συμπεριφορά
του πλοίου σε σχέση με τον κυματισμό που είναι από την πάντα.
Καπετάν Γιώργη αν χρειαστεί φέρε τον καιρό στην δεξιά μάσκα
τουλάχιστον για δώδεκα ώρες και μετά ξαναγυρνάμε στην πορεία
μας την αρχική μόλις ο καιρός φτιάξει.
Έγινε καπετάν Κώστα θα το κανονίσω αν χρειαστεί και θα ενημερώσω
και τον καπετάν Αλέκο.
Αν χρειαστείτε οτιδήποτε να μου μιλήσετε αμέσως
Έγινε καπετάνιε

Συνεχίζεται.....

Δευτέρα, 4 Φεβρουαρίου 2008

Ημερολόγιο Γέφυρας.....(123)

Σήμερα η ημέρα πέρασε κάνοντας δουλειές εσωτερικές, στην κουβέρτα
και αυτές με προσοχή γιατί όλη την ημέρα ταξιδεύουμε με μπότζι.
Τα κύματα πια καλύπτουν τόσο την πλώρη όσο και τα αμπάρια που
βρίσκονται πλώρα από το κομοδέσιο της Γέφυρας.
Η κυκλοφορία στο κατάστρωμα γίνεται από την αριστερή πλευρά,
γιατί αυτή είναι η πλευρά που απαγκιάζει, η απάνεμη πλευρά.
Νωρίς το πρωί με τον λοστρόμο, βάλαμε διπλές σφήνες στους
μουσαμάδες που είναι σκεπασμένα τα αμπάρια του φορτίου για
περισσότερη ασφάλεια. Το βράδυ, νωρίς, θα μπούμε στον Βισκαϊκό
κόλπο και ο αέρας μαζί και ο κυματισμός θα είναι κατά πάντα,
τα κύματα θα καλύπτουν σχεδόν όλο το πλωριό κατάστρωμα και θα
βγαίνουν από την άλλη μεριά του καταστρώματος.
Αυτά για μένα είναι όλα πρωτόγνωρα τώρα, με τα χρόνια όμως τα
συνήθισα και δεν μου έκαναν πια εντύπωση.
Το τελείωμα των εργασιών της ημέρας με βρήκε μαζί με τον λοστρόμο
στο 3 νούμερο, έξω από το μαγειρείο.
Εδώ πάντα είναι απάγκιο, γιατί έχει την προστασία μπροστά, της
υπερκατασκευής της Γέφυρας του πλοίου.
Χαιρέτησα τον μάγειρα και τον βοηθό του, έφαγα και δυο πατάτες
τηγανιτές που μου έδωσε ο μάγειρας και αφού τα είπαμε για λίγη
ώρα, από την αριστερή μεριά πήγα προς την πρύμη για να πλυθώ,
να αλλάξω και μετά για βραδινό φαγητό.
Σήμερα έχει κεφτέδες τηγανητούς με πατάτες και σαλάτα.
Μετά το φαγητό είπαμε τα νέα της μικρής μας κοινότητας, πίνοντας
καφέ και κατά τις 6 η ώρα, το απόγευμα, έφυγα και πήγα στη Γέφυρα
για το βραδινό μου μάθημα στην βάρδια του υποπλοιάρχου.
Το φανάρι του Ουζάν έκανε τις αναλαμπές του στην πλώρη και
αριστερά, είναι ένα από τα ποιο λαμπερά φανάρια του Ατλαντικού.
Ο υποπλοίαρχος πήρε αντιστοιχία το φανάρι και την χάραξε στον
χάρτη και μαζί με την απόσταση του φαναριού από το ραντάρ έβαλε
το στίγμα στον χάρτη και την ώρα και διόρθωσε την πορεία του
πλοίου ειδοποιώντας τον καπετάνιο για ενημέρωση.
Στην παράλλαξη Μήτσο όταν έρθει το φανάρι θα γυρίσουμε στην πορεία
για τον Μπέη και πάμε για το Φινιστέρο, Ισπανία.....
Έγινε καπετάν Γιώργη, θα είμαι στο τιμόνι στο γύρισμα
Με προσοχή μόνο Μήτσο, γιατί ο κυματισμός θα είναι στην πάντα
την ώρα του γυρίσματος....

Συνεχίζεται.....

Κυριακή, 3 Φεβρουαρίου 2008

Ημερολόγιο Γέφυρας.....(122)

Στον καφέ των 10 ήμαστε απαρτία, κανείς δεν απουσιάζει, ούτε
και οι βάρδιες, η αλήθεια είναι ότι ο καφές των 10 είναι
ο ποιο δημοφιλής.
Κατά την διάρκεια του καφέ ακούς και μαθαίνεις όλα τα νέα,
τόσο από τον έξω κόσμο, όσο και από την μικρή μας κοινότητα.
Είναι σύντομος σε διάρκεια, μόλις 20 λεπτά, μετά έχει και πάλι
συνέχεια τις δουλειάς μέχρι την μεσημβρινή διακοπή για το
μεσημεριανό φαγητό.
Μήτσο πως πάμε, ο καιρός είναι καλός ?
Καλός είναι, μια χαρά, μόνο που μποτζάρουμε και πάμε
Ε τι να κάνουμε, αυτό δεν μπορούμε να το αποφύγουμε, είναι αρκετά
συνηθισμένο εδώ στον βόρειο Ατλαντικό
Μου λέει ο Γιωργάκης ο λαδάς
Γιώργη μου τι να σου πω, είναι η πρώτη φορά που ταξιδεύω βόρεια
και μάλιστα και στο Ωκεανό.
Ενώ εσύ έχεις περάσει από εδώ πολλές φορές και τα γνωρίζεις καλά
αυτά τα μέρη και τις θάλασσες.
Σιγά, σιγά συνηθίζω και εγώ Γιώργο μου και με τις συμβουλές του
λοστρόμου όλο και καλύτερα πηγαίνω.
Έχει κίνηση μεγάλη Μήτσο ?
Όχι Γιώργο, δεν έχει τώρα, στο στενό μόνο είχε αρκετή
Τώρα έχει ψαράδικα αρκετά, καλάρουν και ορισμένα πάνε βόρεια και
δυτικά για ψάρεμα στον Ατλαντικό.
Περνάμε τώρα τις νότιες ακτές της Αγγλίας και βόρεια από τις ακτές
της Γαλλίας και σε λίγο θα γυρίσουμε και θα πάρουμε πορεία για
το Ουζάν και μετά, δυο μέρες για να περάσουμε τον Μπέη.
Ο λοστρόμος πάντως μου είπε ότι ο Ατλαντικός έχει τα κέφια του
και όπως βλέπω και ο Μπέης δεν θα μείνει απ έξω.
Ξέρει ο λοστρόμος τι λέει Μήτσο, τα μέρη αυτά τα ξέρει πολύ καλά
τα έχει περάσει πολλές φορές και με φουρτούνες και με μπονάτσες.
Είναι παλιός και καλός ναυτικός
Πάντως το καράβι μας είναι καλοτάξιδο Μήτσο
Ναι, αυτό είναι σίγουρο
Συμπεριφέρεται μια χαρά, είναι και καλό φορτωμένο
Εν τάξει Γιώργη, πάω τώρα για δουλειά και τα λέμε το μεσημέρι

Συνεχίζεται.....

Σάββατο, 2 Φεβρουαρίου 2008

Ημερολόγιο Γέφυρας.....(121)

Η τραπεζαρία είναι πάντα σχεδόν γεμάτη την ώρα του πρωινού
φαγητού, μόνο οι βάρδιες απουσιάζουν γιατί είναι στα πόστα τους.
Τρώνε πρωινό μετά τις 8 το πρωί και αν έχουν υπερωρίες τότε
βγαίνουν και αυτοί στην δουλειά μετά τις 8 η ώρα.
Σήμερα δεν έχει υπερωρία για τις βάρδιες, δεν είναι κατάλληλος
ο καιρός για άνοιγμα εργασιών συντήρησης του καταστρώματος.
Ήμαστε ακόμη βόρεια και έχει πολύ υγρασία και κρύο ακόμη στο
κατάστρωμα, που με τον δρόμο του καραβιού γίνεται ακόμη πιο
έντονο το κρύο.
Σήμερα έχει δουλειές στους κλειστούς χώρους και τακτοποίηση
στις αποθήκες του καταστρώματος, υλικών και χρωμάτων.
Ο καιρός γύρισε σιγά, σιγά από την πλώρη και δεξιά, σχεδόν
στην πάντα.
Ο Ατλαντικός είναι στα κέφια του Μήτσο, μου λέει ο λοστρόμος,
βλέποντας τους πρώτους κυματισμούς να ανεβαίνουν στο κατάστρωμα
της πλώρης και να καλύπτουν το Νο1 αμπάρι του φορτίου.
Ευτυχώς λοστρόμε που τακτοποιήσαμε την πλώρη νωρίς το πρωί και
έτσι όλα τώρα πηγαίνουν καλά, το πρόβλεψες σωστά λοστρόμε.
Είχα δει τα σημάδια του καιρού Μήτσο
Εδώ τον χειμώνα πάντα πρέπει να είσαι έτοιμος
Δεν έχει θα δούμε, πρέπει να έχεις δει από πριν.
Πράγματι αυτή είναι η αλήθεια, εδώ σ αυτό το επάγγελμα, αυτό
που μετράει, είναι το ένστικτο και η πείρα, που μαζί με τις
γνώσεις, κάνουν τον πραγματικά καλό ναυτικό που χρειάζεται το
ποντοπόρο πλοίο.
Εγώ με τον Κωνσταντή ήμαστε πάντα κοντά στον λοστρόμο
Ο λοστρόμος ήταν και συνεχίζει να είναι η ψυχή του κάθε πλοίου
Ο Ναύκληρος.....
Ο Ναύκληρος και σήμερα, που όλα τα πλοία είναι σύγχρονα και
μοντέρνα και αποτελούν τα θαύματα της ναυπηγικής δημιουργίας
είναι απαραίτητος και αναντικατάστατος.
Το ταξίδι μας συνεχίζεται κανονικά με ελαφρύς διατοιχισμούς όμως.
Μήτσο να προσέχεις τώρα στο κατάστρωμα, γιατί άρχισε το μπότζι
και θέλει αρκετή προσοχή στην κυκλοφορία στο κατάστρωμα και
πάντα από την απάνεμη πλευρά.
Έγινε λοστρόμε, θα προσέχω
Και η ημέρα και ο Ατλαντικός συνεχίζουν τον δρόμο τους και εμείς
τον δικό μας δρόμο, έστω και με μπότζι.
Η μικρή μας κοινότητα συνεχίζει το ταξίδι της μέσα στην ομορφιά
της απεραντοσύνης του βόρειου Ατλαντικού που σήμερα έχει τα
κέφια του.

Συνεχίζεται.....

Παρασκευή, 1 Φεβρουαρίου 2008

Ημερολόγιο Γέφυρας.....(120)

Πρωινό Δευτέρας, Μήτσος και Κωνσταντής από τους πρώτους στην
τραπεζαρία καπνιστήριο, κάθε πρωί, για την πρωινή καλημέρα.
Πρωινός καφές και μια καλημέρα στο βοηθητικό προσωπικό και
πρώτα από όλα καλημέρα στον Γρηγόρη το καμαροτάκι μας.
Πρωινή βόλτα στο κατάστρωμα για να δω πως είναι η ημέρα και να
πάω μέχρι το 3 νούμερο αμπάρι για να σκαντζάρω τον λοστρόμο και
τον μαραγκό που μένουν στο κομοδέσιο της μέσης.
Αυτή είναι η πρώτη επαφή με την καινούργια ημέρα, κάθε ημέρα,
μετά έχει φτιάξιμο καφέ για τον λοστρόμο και τον μαραγκό,
Ελληνικό και απόλαυση του πρωινού ζεστού Ελληνικού καφέ.
Πρώτη πρωινή συζήτηση με τον ναύτη της πρωινής βάρδιας, για
τυχόν νέα, καινούργια, αν υπάρχουν και εντολές από την γέφυρα.
Έτσι σχεδόν κάθε πρωινό αρχίζει η ημέρα μου και η ημέρα όλων μας
στο ταξίδι μας στο πέλαγος.
Πρώτη επαφή με τι θα επακολουθήσει στην δουλειά στο κατάστρωμα
είναι η προετοιμασία για τις εργασίες που θα ακολουθήσουν.
Αυτή η προετοιμασία γίνεται κάθε πρωί από τον λοστρόμο, αφού
πρώτα πάει στη Γέφυρα για να πάρει εντολές και δουλειά από τον
υποπλοίαρχο που είναι ο γενικός προϊστάμενος του πλοίου,
το κουμάντο. Κοντά σε όλα αυτά και εγώ, για να μαθαίνω, γιατί
όλα αυτά μου χρειάστηκαν στην συνέχεια στην ναυτική μου πορεία
και σταδιοδρομία.
Το ταξίδι μας αυτές τις ημέρες είναι στο βόρειο κομμάτι του
Ατλαντικού, η πορεία μας είναι Δυτική, σχεδόν και πάμε για το
Ακρωτήρι Ουζάν της Γαλλίας όπου θα ήμαστε αύριο το απόγευμα.
Έχει ακόμη κρύο αρκετό, χειμώνας είναι και ήμαστε βόρεια,
οι δουλειές στο κατάστρωμα μπορούν να περιμένουν, μου είπε
ο λοστρόμος και έχει δίκιο, η συντήρηση της κουβέρτας μπορεί
να περιμένει γιατί έχει και πολύ υγρασία και έτσι χρωματισμός
δεν μπορεί να γίνει στο κατάστρωμα.
Αυτές τις ημέρες κάνουμε δουλειές εσωτερικές, τόσο στα αμπάρια
του φορτίου όσο και εσωτερικά στο κομοδέσιο και τακτοποίηση
των αποθηκών. Με τον λοστρόμο κοιτάξαμε και το πρόστεγο και
τις άγκυρες, αν όλα είναι εν τάξει στην πλώρη.
Αυτό γίνεται κάθε ημέρα τόσο το πρωί όσο και το απόγευμα λίγο
πριν σχολάσουμε από την δουλειά, για την ασφάλεια του πλοίου
μα και την δική μας ασφάλεια, για να κοιμόμαστε ήσυχοι.
Ο έλεγχος των αμπαριών του φορτίου γίνεται απαραίτητα καθημερινά
όταν το πλοίο είναι φορτωμένο.
Γίνεται πάντα παρουσία του λοστρόμου η του μαραγκού και
οι οποίοι δίνουν αναφορά στον υποπλοίαρχο η τον καπετάνιο και
έτσι το ταξίδι μας συνεχίζεται κανονικά στον βόρειο Ατάντικό.
Συντροφιά μας έχουμε τα γλαροπούλια και κάποιο πλοίο περαστικό
που αντί πλέει η είναι βιαστικό.

Συνεχίζεται.....